Меню сайту

Інформує Херсонське відділення управління ВД ФСС у Херсонській області

Дитяча праця!

У Всесвітній день охорони праці, 28 квітня, в Україні відзначають День охорони праці. Цього року Міжнародною організацією праці визначено девіз Дня охорони праці – «Захищене і здорове покоління». Цей девіз збігається із завданнями і метою Всесвітнього дня боротьби із дитячою працею, який відзначають 12 червня. Згідно ст. 32 Конвенції ООН про права дитини, яка набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства: держава повинна захищати дитину від тих осіб, які, заробляючи   гроші, використовують дитячу працю. Діти мають бути захищені державою від небезпечної та тяжкої праці. Законодавство держави встановлює мінімальний вік дитини для прийому на роботу і необхідні вимоги щодо тривалості робочого дня. За останніми даними, число працюючих дітей у світі становить 215 мільйонів, причому 115 мільйонів з них працюють в небезпечних умовах. Доведено, що причини поширення дитячої праці ( мають економічну та соціальну природу. Насамперед, вони стосуються мотиву дітей працювати через низький рівень матеріального забезпечення сім’ї, а також бажання отримати кошти для задоволення фізіологічних потреб (їжа, одяг, напої). Така ситуація призводить до підміни ролі батьків і деформації життєвих пріоритетів у дітей. Вибір дитиною цінностей заробітчанства на противагу навчанню стає ризиком втрати шансів розвитку у майбутньому. Така праця може завдати дітям непоправної шкоди; вона суперечить нормам міжнародного права і українському національному законодавству. Трудовим законодавством України враховані особливості праці неповнолітніх (мінімальний вік прийому на роботу з 15 років, але за письмовою згодою одного із батьків, скорочений робочий тиждень, заборона працювати вночі та позаурочний час тощо), які з часом можуть звести до мінімуму праці дітей. Захист прав неповнолітніх у сфері трудових відносин гарантований нормами законодавства про працю. Зокрема, Кодексом законів про працю України передбачено ряд вимог, які забезпечують соціально-правовий захист осіб віком до 18 років. Забороняється праця неповнолітніх на важких роботах і з шкідливими або небезпечними умовами праці. Для осіб до 18 років передбачається щорічне проведення медичного огляду.

У кожній культурі чи громаді існують певні норми чи ставлення до дитячої праці, які можуть діяти як фактори ризику чи як фактори захисту. Наприклад, дитина, що покинула навчання у школі та живе у середовищі, де користь і цінність освіти не визнаються, наражається на серйозний ризик стати потерпілою від трудової експлуатації. 

Освіта є одним із найсуттєвіших вирішень, щоб запобігти використанню праці дітей. Бо діти, які отримали базову освіту та професійну навичку, мають більше шансів на ринку праці; вони обізнані зі своїми правами, і тому менш вірогідно, що вони виконуватимуть небезпечну роботу чи працюватимуть у шкідливих умовах. Крім того, можливість здобути освіту може запобігти залученню дитини до небезпечної і важкої праці.

 

Страховий експерт Херсонського відділення

управління ВД ФСС у Херсонській обл.

О.Б. Бойчук

 

Праця жінок в Україні!

Існують певні категорії працівників, для яких законодавством передбачено особливі умови охорони праці. Це стосується жінок, неповнолітніх, молодих спеціалістів і робітників, інвалідів, пенсіонерів, стажистів тощо.

Рівні права і можливості в одержанні освіти, загальної і спеціальної підготовки призвели до того, що жіноча праця за своєю кваліфікацією зрівнялась з чоловічою. Але крім роботи на виробництві жінки багато сил і часу приділяють домашньому господарству і вихованню дітей.

Враховуючи фізіологічні особливості жіночого організму, законодавство про працю передбачає ряд обмежень у виконанні певних робіт, а при деяких роботах встановлює жінкам пільги і переваги. Для держави обидві соціальні функції жінки - робота у суспільному виробництві і материнство - є важливими. Створення особливої охорони праці жінок – найважливіша соціальна проблема усіх держав. Відповідно до Конвенції МОП №103 «Про охорону материнства» встановлено вимоги щодо підвищеної охорони праці жінок на виробничих підприємствах і в сільському господарстві. В Україні в останні роки створюється відповідна нормативна база, спрямована на реалізацію прав жінок у сфері праці.

 Особлива охорона праці жінок є значною частиною всієї системи охорони материнства і дитинства, яка згідно зі ст. 51 Конституції України знаходиться під захистом держави.  

Правове регулювання праці жінок здійснюється главою ХІІ «Праця жінок» Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП), ст. 10 Закону України «Про охорону праці», а також іншими нормативно-правовими актами.

Зміст охорони праці жінок включає такі заходи:

- відповідно до ст. 174 КЗпП забороняється застосування праці жінок на важких роботах та на роботах з шкідливими і небезпечними умовами праці, перелік таких робіт затверджений наказом Міністерства охорони здоров'я (Цей перелік має належне медичне обґрунтування, є досить змістовним, оскільки включає понад 500 видів робіт);

- відповідно до ст. 174 КЗпП забороняється залучення жінок до підіймання і переміщення речей, маса яких перевищує встановлені для них граничні норми затверджені наказом Міністерства охорони здоров'я. (На сьогодні встановлено більш низькі норми, ніж ті, що діяли раніше: у разі підіймання і переміщення вантажів при чергуванні з іншою роботою (до двох разів на годину) гранично допустима вага вантажу – не більше 10 кг, а при підійманні і переміщенні вантажів постійно протягом робочої зміни – до 7 кг, сумарна вага вантажу, який переміщується протягом кожної години робочої зміни, не повинна перевищувати: з робочої поверхні – 350 кг., з підлоги – 175 кг, включаючи вагу тари і упаковки);

- ст. 175 КЗпП встановлює обмеження праці жінок на роботах у нічний час: залучення жінок до робіт у нічний час не допускається, за винятком тих галузей народного господарства, де це викликається особливою необхідністю і дозволяється як тимчасовий захід (Відповідно до частини 3 статті 54 КЗпП нічним вважається час з 10 години вечора до 6 години ранку. Певну роль відіграють природні умови, особливості життєвого устрою, організація та технологічні особливості виробництва);

- відповідно до ст. 177 КЗпП жінки, що мають дітей віком від трьох до чотирнадцяти років або дітей-інвалідів, не можуть залучатись до надурочних робіт або направлятись у відрядження без їх згоди;

- вагітним жінкам відповідно до медичного висновку знижуються норми виробітку, норми обслуговування або вони переводяться на іншу роботу, яка є легшою і виключає вплив несприятливих виробничих факторів, із збереженням середнього заробітку за попередньою роботою;( ст. 178 КЗпП). Відпустка по вагітності, догляду за дитиною зараховується в загальний стаж роботи і професійний стаж;

- забороняється відмовляти жінкам у прийнятті на роботу і знижувати їм заробітну плату з мотивів, пов'язаних з вагітністю або наявністю дітей віком до трьох років, а одиноким матерям - за наявністю дитини віком до чотирнадцяти років або дитини-інваліда.

- роботодавець не має права встановлювати випробувальний термін при прийнятті на роботу вагітним жінкам, жінкам, які мають дітей віком до 3 років, а також одиноким матерям, які мають дитину віком до 14 років або дитину-інваліда.

 Отже нормативно-правове регулювання праці жінок є важливим елементом у законодавстві країни. Держава, встановлюючи гарантії та пільги для жінок, піклується про належний розвиток економіки та суспільства в цілому.

Страховий експерт Херсонського відділення

                   управління  ВД ФСС у Херсонській обл.

         О.Б. Бойчук            

                

Комісія з питань охорони праці підприємства!

Одним із основних заходів, спрямованих на гарантування належних, безпечних та здорових умов праці найманих працівників, які передбачені ст.16 Закону України «Про охорону праці», є створення комісії з питань охорони праці на підприємстві (далі – Комісія). Дана Комісія створюється за рішенням трудового колективу з метою забезпечення пропорційної участі працівників у вирішенні будь-яких питань охорони праці. Комісія формується з представників роботодавця та професійної спілки, а у разі її відсутності – уповноважених найманими працівниками осіб. Згідно Типового положення про комісію з питань охорони праці підприємства її основними завданнями є:

 захист законних прав та інтересів працівників у галузі охорони праці;

 підготовка рекомендацій роботодавцю та працівникам щодо профілактики виробничого травматизму та професійних захворювань;

 узгодження позицій сторін у вирішенні практичних питань у галузі охорони праці для забезпечення поєднання інтересів роботодавця та трудового колективу, кожного працівника, запобігання конфліктним ситуаціям на підприємстві;

 вироблення пропозицій щодо включення до колективного договору найбільш важливих питань з охорони праці, визначення достатніх асигнувань та ефективний контроль за цільовим витрачанням цих коштів;

 захист прав та інтересів потерпілих працівників під час розгляду питань щодо призначення їм страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань;

 надання додаткових пільг і компенсацій згідно з положеннями колективного договору за рахунок роботодавця.

Комісія має право:

 встановлювати ступінь вини потерпілого та винуватця (в т.ч. і власника) нещасного випадку в порядку, що визначається трудовим колективом за поданням власника та профспілкового комітету;

 приймати рішення про відсоток зменшення розміру одноразової допомоги потерпілому (але не більше ніж на 50%), якщо комісією з розслідування нещасного випадку встановлено, що ушкодження здоров'я працівника настало не тільки з вини роботодавця, а й унаслідок порушення потерпілим нормативно- правових актів з охорони праці.;

 разом з представниками державного нагляду за охороною праці приймати участь у розв'язуванні конфліктів, пов'язаних з відмовою працівника виконувати доручену роботу з мотивів небезпечної для його здоров'я чи життя виробничої ситуації на підприємстві, де відсутня профспілкова організація

 вільного доступу на всі дільниці підприємства і обговорення з працівниками питань охорони праці. Звертаємо увагу роботодавців, що відповідно до Типового положення про комісію з питань охорони праці підприємства та статті 51 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», для узгодження рішень з питань охорони праці, до участі у Комісії можна залучати страхового експерта з охорони праці.

Страховий експерт Херсонського відділення

управління ВД ФСС у Херсонській обл.

О.Б. Бойчук 

 

Осучаснення страхових виплат потерпілими на виробництві та членам їх сімей з  1 січня 2018 року

Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову від 27 грудня 2017 року  № 1053 «Про перерахування розміру страхових виплат потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, та членам їх сімей», яка набула чинності з 01 січня 2018 року.

На виконання рішення цієї постанови Херсонським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду в Херсонській області у січні цього року проведено осучаснення щомісячних страхових виплат для потерпілих осіб, які мають право на виплати станом на 1 січня 2018 р. та мали право на перерахування сум щомісячних страхових виплат за період з 1 березня 2008 р. по 1 березня 2011 р.

Розмір збільшення щомісячної страхової виплати є індивідуальним і для кожного залежить від ступеня втрати професійної працездатності, визначеного МСЕК, а для одержувачів щомісячної страхової виплати у разі втрати годувальника – від кількості утриманців.

Загальна кількість потерпілих на виробництві (членів їх сімей), які мали право на проведення такого осучаснення по Херсонському відділенню, складає 1230 осіб із 1406, що отримають щомісячні страхові виплати в січні 2018 року.

Із них, 1096 особам до розміру середньомісячної заробітної плати, відкоригованої станом на 1 березня 2017 року було додано суму 1281,92 грн, 55 особам було додано суму 826,73 грн, 33 особам було додано суму 727,19 грн, 46 особам було додано суму         393,88 грн.

Всього виплати потерпілим до перерахунку:          2177,78 тис.грн

в тому числі:         

- щомісячні страхові  виплати    (1230 особи)              1667,63 тис.грн.                                    

- індексація (884 особи)                                                  188,79 тис.грн.                                                  

- які не мали право на перерахування (176 особи)      321,36 тис.грн.

Всього виплати потерпілим після перерахунку:    2595,99 тис. грн.

в тому числі:        

- щомісячна страхова  виплата    (1230 особи)                2248,48 тис. грн.

-  індексація  (150 осіб)                                                      26,15 тис. грн.

-  які не мали право на перерахування (176 особи)        321,36 тис.грн.

В цілому по Херсонському відділенню загальна сума виплат зросла на 119,5 %.

Тимчасово переміщеним особам в січні місяці цього року вже проведено виплату збільшених щомісячних страхових виплат за місцем їх постійного проживання (перебування).

Наступне збільшення виплат усім потерпілим на виробництві та членам їх сімей має відбудитися з 1 березня на 20 відсотків.

Для осіб, у яких після проведеного перерахування розмір щомісячної виплати в перерахунку на 100 відсотків втрати працездатності буде меншим за розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня 2017 року, встановити новий розмір щомісячної страхової виплати виходячи з відсотку втрати працездатності та розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня 2017 року (3200 грн).

  

Лікування застрахованих осіб в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів.

Херсонське відділення управління ВД ФСС України в Херсонській області забезпечує реалізацію державної політики в сфері соціального страхування. Відповідно до статті 29 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» кожна застрахована особа має право на лікування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів після перенесених захворювань і травм за рахунок коштів Фонду. З 01.01.2018 застрахована особа отримала право самостійно обирати санаторно-курортний заклад відповідно до медичних показань та за наявності висновку лікарсько-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу, клініки медичної науково-дослідної установи або жіночої консультації. Направлення застрахованої особи або дитини в супроводі одного з застрахованих батьків (опікуна, піклувальника), що працюють на підприємствах, організаціях, установах, незалежно від форм власності, по реабілітаційній путівці проводиться безпосередньо із стаціонарних відділень лікувальних закладів. Застрахована особа з порушенням перебігу вагітності може направлятися безпосередньо із жіночої консультації. Крім того, застрахована особа, яка брала безпосередню участь в антитерористичній операції (далі - АТО), має право на лікування (у супроводі членів сім’ї: чоловік/дружина, неповнолітні діти) в реабілітаційному відділенні санаторно- курортного закладу один раз після демобілізації за наявності відповідних медичних показань. Термін лікування в реабілітаційному відділенні визначається лікуючим лікарем та ЛКК, який є необхідним для відновлення здоров’я та працездатності застрахованої особи відповідно до профілю лікування та особливостей перебігу хвороби, але не більше 24 днів. Реабілітаційне лікування проходитиме за такими профілями: нейрореабілітація, м’язово-скелетна реабілітація, кардіо-пульмонарна, медико-психологічна для учасників АТО, після оперативних втручань на органах зору, при порушені перебігу вагітності, інша (соматична) реабілітація. Перелік санаторіїв у розрізі профілів медичної реабілітації затверджується наказом виконавчої дирекції Фонду соцстраху та оприлюднюється для ознайомлення на його офіційному веб-сайті. Слід відмітити що путівки до реабілітаційних відділень санаторно-курортних закладів надаються застрахованим особам безкоштовно. На весь період стаціонарного та реабілітаційного лікування застрахованій особі видається листок непрацездатності. Детальну інформацію про порядок можливості реабілітаційного лікування можна отримати безпосередньо у Херсонському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області за адресою: м.Херсон, вул. Богородицька,14 за тел. (0552) 39-40-21, 39-40-15, 42-41-01,42-40-86.